Resumé článku
Od mozku k platformě: Proč se šíří dezinformace a jak může vzdělávání posílit odolnost
Mgr. Lenka Jakubcová, Ph.D., Policejní akademie České republiky v Praze, Fakulta bezpečnostního managementu, katedra krizového řízení
Mgr. Kristýna Holubová, Ph.D., Policejní akademie České republiky v Praze, Fakulta bezpečnostního managementu, katedra krizového řízení
doc. Ing. Karel Šilinger, Ph.D., Ministerstvo obrany
Abstrakt
Studie analyzuje faktory přispívající k šíření dezinformačního obsahu v evropském prostředí a k rezignaci části publika na kritické hodnocení informací. Systematicky rozpracovává tři klíčové dimenze: neurokognitivní procesy (emoce, motivace, heuristiky a jejich vliv na zpracování informací), proměnu mediálního a platformového ekosystému (personalizace, algoritmické nastavení, dynamika sociálních sítí) a roli vzdělávání při budování informační odolnosti (kritické myšlení, mediální a digitální gramotnost, preventivní přístupy typu prebunking). Studie též diskutuje dopady dezinformací na jednotlivce, společnost a rozhodovací procesy a nastiňuje implikace pro strategickou komunikaci státu a tvorbu veřejných politik. Zdůrazňuje nutnost kombinace technologických, regulačních a edukačních nástrojů včetně včasné prevence.
Klíčová slova: dezinformace; informační manipulace; konspirační teorie; neurokognitivní procesy; odolnost; propaganda; sociální média; vzdělávání.