Resumé článku

Systém tísňového volání ve vybraných členských státech Evropské unie

mjr. PhDr. Mgr. Miroslav Matouš, Policejní akademie České republiky v Praze, katedra krizového řízení, student doktorského studijního programu

Předložený příspěvek navazuje na předchozí vědecké příspěvky autora v oblasti tísňových volání a operačního řízení v podmínkách České republiky. Téma jejich modernizace bude obsahem zamýšlené disertační práce. Příspěvek tak může být využit v teoretické části této práce. Jeho cílem je provést shrnutí dostupných informací k systémům tísňových volání ve vybraných členských státech Evropské unie. Hypotéza předpokládá srozumitelnost současného systému pro jeho uživatele, který je kombinací provozu národních linek tísňového volání s jednotnou evropskou linkou tísňového volání čísla 112. Podrobné zjištění však vyžaduje její ověření metodou empirického výzkumu s dostatečným množstvím dat. Výsledkem příspěvku je shrnutí informací, které mohou nastínit směr budoucího vývoje. Ten spočívá v dalších technických a technologických změnách v souladu s nejnovějšími trendy v rámci evropské integrace, včetně centralizace tísňových volání a to pouze do jediné národní tísňové linky. Významný může být i vývoj bezpečnostního prostředí nebo poznatky a výstupy při řešení pandemie v rámci výkonu služby na operačních střediscích základních složek integrovaného záchranného systému.

Klíčová slova: integrovaný záchranný systém, operační a informační středisko, operační středisko, základní složka, telefonní centrum tísňového volání, tísňová linka.


Zpět