Resumé článku

Vězeňský vychovatel očima svých svěřenců

PhDr. Jan Drahoňovský; Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, katedra sociologie
Mgr. Hana Bulavová; Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, katedra psychologie

Tato stať zkoumá vězeňské vychovatele – unikátní instituci českého vězeňství, jež hraje podstatnou roli v resocializačním procesu odsouzených – optikou příjemců jejich působení. Jde o kvalitativní terénní výzkum. Byla sebrána strukturovaná interview s vězni, data analyzována metodou trsů a interpretována expertní skupinou. Výsledky ukázaly, že odsouzení se k vychovateli vztahují ambivalentním způsobem. Vnímají jej jako důležitou osobu s vlivem na svůj výkon trestu, zároveň jeho role je pro ně spíš servisní, s nízkým statusem v rámci věznice.

Klíčová slova: vězeňství, resocializace, vychovatel, odsouzený, terénní výzkum.


Zpět