Resumé článku

Vytěžování a lokalizace tísňových volání

mjr. PhDr. Mgr. Miroslav Matouš, Policejní akademie České republiky v Praze,
Fakulta bezpečnostního managementu, katedra krizového řízení

Motivem pro zpracování tohoto článku bylo stručně popsat cíl a způsob vytěžování hovorů na tísňových linkách, a dále zachytit podstatu lokalizace polohy volání. Téma je úvodem do problematiky volání na tísňové linky v kontextu vědního oboru kriminalistiky. Jedná o prostředí, které může být využíváno, vedle svého primárního účelu jako prostředku k poskytnutí pomoci v nouzových situacích, i pro deliktní jednání například v podobě zlomyslných volání. Závažnými činy jsou výhružky, jejichž adresáty jsou často nezúčastněné osoby. I z těchto důvodů je nutné tyto volání efektivně vytěžit, lokalizovat a zachytit v podobě audiozáznamu. Tísňové linky tak lze v této souvislosti považovat za místo činu. Telefonní přístroje jsou pak nástrojem k oznámení o provedení činu nebo o jeho úmyslu. Vytěžování hovoru lze svým způsobem považovat za formu výslechu, neboť se jedná o řízený rozhovor, který má zcela jasný cíl a nastavená pravidla. Je však nutné konstatovat, že probíhá ve zcela odlišném anonymním prostředí s omezenými nástroji. Volajícími mohou být jak osoby s psychickými problémy, tak i velmi inteligentní pachatelé s předem rozmyšlenými souvislostmi a důsledky svého jednání. Sdělení je často velmi stručné, obsahující nejasné nebo smyšlené informace, neboť odhalení není v jejich zájmu.

Klíčová slova: tísňové volání, pracoviště pro příjem tísňového volání, zlomyslné tísňové volání, zneužívání tísňových volání, oznámení výhružky, lokalizace polohy volání, vytěžování volání, trestná činnost, výslech, vyšetřování, identifikace, poskytnutí důkazů.


Zpět