Resumé článku

Výstupy z projektu My Life after the Crash (Můj život po nehodě)
Mgr. Jana Neusarová, Ph.D., Univerzita Jana Amose Komenského Praha
katedra bezpečnostních studií a katedra andragogiky
České sdružení obětí dopravních nehod

Cílem předloženého článku je popsat hlavní výstupy z mezinárodního evropského průzkumu s názvem „My Life after the Crash“ (Můj život po nehodě) z roku 2016, a tedy i přiblížit závažnost následků dopravních nehod na životy zúčastněných lidí, kteří byli hospitalizováni v důsledku dopravní nehody. Neklade si však ambice předložit exaktní vědeckou studii, neboť příspěvek má informativní charakter.
Průzkum koordinovaný Vias Institute a Evropskou federací obětí dopravních nehod prokázal dlouhodobé následky nehod na životy zúčastněných lidí v oblasti zdravotních, psychických, sociálních i ekonomických následků.
Téměř 80 % lidí vážně zraněných při dopravních nehodách (zejména chodců) se plně nezotavilo, což má zásadní vliv také na snížení jejich pracovní schopnosti, zhoršenou uplatnitelnost na trhu práce a degradaci jejich sociální úrovně. Více než polovina (54 %) vážně zraněných zůstala doma déle než 3 měsíce a 50 % vážně zraněných čelí ztrátě příjmů okolo 200 eur měsíčně. I proto je trvalou bezpečnostní koncepcí Evropské federace obětí dopravních nehod a Vias Institute tzv. Vision Zero (Vize nula), tedy ambiciózní preventivní koncepce nepřipouštějící jediný vyhaslý život na silnicích.
Článek také předkládá doporučení týkající se zlepšení post crash response systému v Evropě, přičemž inspirací může být efektivní systém v Dánsku.
Klíčová slova: Vias Institute, České sdružení obětí dopravních nehod, dopravní nehody, Evropská federace obětí dopravních nehod, následky nehod, oběti dopravních nehod, Safe System Approach, prevence, Vize nula, zasažení.


Zpět