Resumé článku

Limitativní faktory systému privátních bezpečnostních služeb
PaedDr. František Novák

Rozporuplné zájmy zákazníka, zaměstnavatele a výkonného zaměstnance soukromých bezpečnostních služeb i současná právní úprava činí ze zákroku na ochranu oprávněných zájmů zákazníka bezpečnostních služeb pro výkonného bezpečnostních zaměstnance velmi riskantní činnost. Dalším, jen stěží řešitelným rozporem, je snaha zákazníka získat „bezpečnost“ za nejnižší cenu. Průvodním jevem je nedostatečná kvalifikace zaměstnanců v přímém výkonu a pro manage-menty bezpečnostních služeb jejich poměrně snadná nahraditelnost. To prohlubuje škodlivé důsledky fluktuace i slabé sociální a společenské postavení bezpečnostních zaměstnanců v rámci systému SBS. Zákazníkům bezpečnostních služeb se dostane kvalitních služeb až za předpokladu, že se ztotožní se závěrem: „Kvalitní bezpeč-nostní služby mají svoji cenu a jsou nákladem, který se v konečném důsledku vyplatí“.
Odborná veřejnost je připravena hlavní možnosti nápravy hledat uvnitř firem – subjektů bezpečnostních služeb. Nestačí pouze dosavadní nástupní rekvalifikace zaměstnanců, prosadit se musí pravidelná další zdokonalovací školení, permanentní kontrola kvality a analýza poskytovaných služeb. V oblasti personálních vztahů je nutno zlepšit prakticky projevovanou solidaritu zaměstnavatelů se svými zaměst-nanci. Jednotné standardy kvalifikace by vedly nejen ke zkvalitnění služeb, ale i k lepšímu sociálnímu postavení výkonných zaměstnanců. S ohledem na význam bezpečnostních služeb jsou nezbytné konkrétní kroky ke sjednocování profesního vzdělání, které zakončí poměrně náročná závěrečná kvalifikační zkouška.
Klíčová slova: Soukromé bezpečnostní služby, komerce, poskytovatel bezpečnostní služby, pracovně právní důsledky, hospodářský a konkurenční tlak, lidský faktor, právo kohokoliv, kvalifikovaný bezpečnostní personál, kvalifikační standardy.

04/2006